Een impressie van de eerste 2 dagen SPIEL 2024
Bij het schrijven van deze woorden is SPIEL 2024 in Essen achter de rug en verheugen we ons op de SPIEL dag van 12 oktober. SPIEL 2024 heeft met het astronomische aantal van 204.000 bezoekers de status van ‘grootste spellenbeurs ter wereld overtuigend bewezen. De tickets waren voor alle dagen uitverkocht en de gangen waren dan ook (over)vol met speel- en kooplustigen. Die kwamen uit alle landen, waarbij Nederlands/Vlaams na Duits voor mijn gevoel de heersende voertaal was. Ik kan me nog herinneren dat ik donderdag in de shuttlebus naar Parkeerterrein 10 (‘P10’) zat en er in mijn omgeving slechts 1 stel Duits sprak 😉
Over parkeerterreinen gesproken. Na de slechte ervaringen van vorig jaar, reden wij rechtstreeks naar P10 (3,5 km van de beurs) en probeerden we niet ons geluk bij het dichterbij gelegen P2.
Uiteraard stond er op P10 weer een eindeloze rij voor de shuttlebussen, maar het verkeerschaos van 2023 bleef uit en de doorstroom was goed. Al om half 10 stonden we voor de beurs en konden we na controle aansluiten bij de grote menigte die zich samen dromde in de ‘wachtzaal’ Hal 7 in plaats van de overvolle ruimte voor Hal 3. Daarbij stond ik slechts een paar meter achter vrienden die wél P2 hadden gehaald, dus de afstanden bleken weer eens relatief.
Om 10:00 uur ging het startsignaal en stroomde een kolkende massa speellustigen de beurs in. De organisatie had de hallen weer thematisch verdeeld, zodat je als expertspeler, rollen & miniatuurspeler of familiespeler wist waar je moest wezen. ‘Experthal’ 3 met de grote uitgevers was natuurlijk ondanks zijn grote oppervlak nog steeds overvol, maar over het algemeen liep je zelden ‘vast’ in de gelukkig veelal brede gangen.
De eerste dag verbracht ik ‘rennend’ van stand naar stand om bij een aantal uitgevers de spellen te scoren waarvan ik bang was dat die snel zouden zijn uitverkocht. Dat leidde natuurlijk tot vele slingerpaden door de verschillende hallen, zoekend naar de juiste stand (hmm, dit is 2F381; daar is 2G402; waar is dan 2F395??) met de SPIEL-app in de hand (hé, dat rijmt).
Gelukkig voor mijn begeleider (zoon en onvrijwillige pakezel) stuitten we tussendoor ook wel eens op een interessante speeltafel waarbij de spelers nét klaar waren en we een spel konden testen. Zo mocht ik bij Hobby Products het spel Neon uitproberen, een soort bordspel adaptie van het computerspel Fortnite. Mooie plaatjes, maar de ‘last man standing’ gameplay kon me niet overtuigen.
Een veel betere indruk kreeg ik van El Burro van kwaliteitsuitgever Spielworx: Volgens de speluitlegger een doorontwikkeling van het inmiddels klassieke El Granja. Hierin probeer je van een boerderij op Mallorca een florerend landbouwbedrijf te maken met een grote keuze aan acties en uiteraard een beperkt aantal beurten. Erg duur spel, maar ook erg mooi.
Een ander spel waarbij ik de verleiding van de aankoop niet kon weerstaan, was het met grote belangstelling verwachte Civolution van auteur Stefan Feld. Hierin mag je, zoals de naam al doet vermoeden, een hele civilisatie naar een betere toekomst leiden. Alleen geschikt voor eigenaren van grote speeltafels. Jammer dat die mooie spellen altijd zo zwaar moeten zijn; toen ik ’s avonds weer in de shuttlebus stapte, waren mijn armen vast een paar centimeter langer.
De vrijdag bood wat meer gelegenheid om de hallen met wat meer systeem door te sneupen. Niet zo zeer omdat het minder druk was, maar omdat ik wat meer van de beurs wilde zien. Qua speltesten was ik minder succesvol. Een voorbeeld daarvan was Time Trouble: lief en suikerzoet uitziend coöperatief spel waarbij je een aantal fluffy-achtige wezens moet vangen om de wereld te redden (nee, ik verzin dit niet). De planningsfase is heel origineel (binnen 40 sec. een stapeltje deels doorzichtige kaarten combineren), maar de rest is vreselijk doorsnee.
Heel positief was de aanwezigheid van een ongekend aantal Nederlandse en Vlaamse speluitgevers. HOT Games deelde een gezamenlijke stand met Game’InBiz en HTOWN Games en had over belangstelling niet te klagen. Jolly Dutch had een grote stand met alleen maar volle speeltafels. Jumping Turtle Games was er, Henmar Games, Bad Rule Games…. – en dan heb ik er vast een paar overgeslagen.
Indrukwekkend waren ook de grote stands van Kosmos (met een enorme rij voor de verkoop) en Asmodee, die in Hal 6 een hele gang in beslag nam. Zo zwierf ik door de gangen en verzamelde indrukken van de enorme variatie aan stands met spelen en merchandising. Wil je met een dure metalen robot-katapult een plastic fort beschieten? Dat kan. Honingwijn proeven? Uiteraard. Miniaturen schilderen? Geen probleem. Leuke T-shirts, dobbelbekers en badges met leuke spreuken, kleren en wapens voor Live-Roleplaying…. -het was er weer allemaal. En bij de uitgang vermaakte ik me met de live-beelden van verzamelaars die hun ‘buit’ slechts met grote moeite naar de uitgang sleepten. Of gewoon eieren voor hun geld kozen en het met de plaatselijke DPD dienst naar huis stuurden.
Essen 2024: 2 dagen waren te kort om in deze oceaan van spellen alles te zien en te beleven, maar meer dagen zouden vast funest voor mijn portemonnee zijn geweest. Nu maar hopen dat ik tot SPIEL 2025 alles uitgepakt en gespeeld heb……
Tot slot een foto-impressie van donderdag en vrijdag (met dank aan Erwin Broens voor zijn bijdrage):
Bob Schubert