spellenvereniging ucp - leeuwarden

UCP Spellen avond - vrijdag 7 juni - Deel 1

Geschreven door Judith Corbijn op 20-06-2013


Deze avond is de totale groep opgedeeld in tweeën. Terwijl beneden allerlei bordspellen op tafel kwamen, werd boven Dungeons & Dragons gespeeld. Dit deel van het verslag zal de groep boven bespreken. Het tweede deel van het verslag bespreekt de spellen die beneden gespeeld werden.

Boven was het een flinke groep die begon aan D&D. Er waren acht spelers, plus een Dungeon Master (DM).
Eerst moesten natuurlijk de karakters worden gekozen. Omdat vijf van de acht spelers zeer onervaren waren, duurde dat even. Het resultaat was een (ogenschijnlijk) gebalanceerde groep van reisgenoten bestaande uit:
- Vrouwelijke half-elf fighter: De fighter is een verzamelklasse die meerdere rollen kan hanteren. Je kan hiermee een boogschutter, ridder of een tank spelen. De keuze mogelijkheid van deze klasse is zeer groot. In dit geval werd gekozen voor een ridder, dus een type dat veel schade aan kan richten.
- Mannelijke half-orc babarian: De barbaar is het beste te beschrijven als een grote krachtpatser. Zijn rol is simpel, namelijk zoveel mogelijk verwoesting aanrichten. Hij is buitengewoon dom, en volgt liefst bevelen op van iemand die hij vertrouwt. In dit geval vormde de barbaarse orc een verbond met de half-elf).
- Mannelijke elf sorcerer: De sorcerer is geboren met magische krachten. Hij is in staat om door middel van magische bezweringen en vloeken andere wezens buiten spel te zetten. Hij haat half-elfen, want hij vindt ze een vervuild en minderwaardig ras.
- Mannelijke elf ranger: De rol van de ranger is veel schade te leveren aan vijand met zijn boog. Hij is snel, licht en behendig, maar moet dat bekopen doordat hij relatief weinig kracht heeft.
- Mannelijke halfling druid: De rol van de druid is anderen genezen en hij heeft een sterke band met de natuur. Het zijn goede secundaire genezers en druids maken gebruik van getrainde dieren om mee aan te vallen. Ze zijn over het algemeen vredelievend.
- Mannelijk dwarf rogue: De rogue is goed in verbergen en verstoppen en kan in stealth-mode het gebied verkennen. In het algemeen zijn rogues ook goed in verrassings-aanvallen. Afgezien daarvan is hij steels en sneaky, en hij wordt dus niet zo vaak vertrouwd.
- Vrouwelijke human clerk: De clerk kan door middel van haar verbinding met haar god groepsgenoten genezen en korte metten maken met ondode wezens. Daarin is ze erg sterk, maar vaak ergeren anderen zich aan haar obsessie voor haar god.

Toen eenmaal alle personages waren aangemaakt kon het verhaal beginnen. Het verhaal ging als volgt:

Op een eiland ver van het vaste land was de kans op een oorlog tussen alle steden hoog. De noordelijke elfen verwijten de zuidelijke elfen van het verpesten van de handel, de westelijke mensen konden niet met de oostelijke mensen door één deur, en dit gold voor elk ander ras. Er was echter één plek op het eiland waar iedereen met elkaar samen kon zijn en dat was een herberg midden op het eiland. Ieder ras heeft hier toegang en respecteert de vrede, maar alle rassen zijn wel duidelijk verspreid. Hier in deze herberg zijn wij allemaal toevallig bij elkaar gekomen. Op dit moment stopt de DM met zijn verhaal en kijkt de groep rond. “En nu is het jullie beurt. Ieder van jullie zit in deze herberg en jullie kennen elkaar niet. Wat gaan jullie doen?”

Vanaf dat moment gebeuren er allemaal vreemde dingen. Het begint met een waarschuwing dat de herberg zou worden aangevallen door kleine groene wezentjes. Enkelen uit het gezelschap vluchten, ééntje verdwijnt gauw buiten in de bosjes, de anderen blijven rustig zitten. De Dwerg heeft alleen aandacht voor zijn bier. Terwijl de kleine, groene wezentjes (greenlings) de herberg aanvallen, hebben degenen die ontsnapt zijn buiten ook problemen. Zij moeten vechten tegen schaduwen, die zorgen dat ze de controle over zichzelf verliezen en rare dingen gaan doen. Zo steekt de elf per ongeluk bijna zijn eigen oog uit! In de herberg dringen de greenlings door de deur en zaaien verwarring. Op een bepaald moment worden alle leden van de groep bij elkaar gedreven door de greenlings en omsingelt. Het ziet er slecht uit...
Dan komen de schaduwen weer aangedreven, en vallen de greenlings aan. De groep reizigers valt de schaduwen aan en beschermt op deze manier de greenlings. Deze zijn daar dankbaar voor, en nemen de groep mee naar een veilige plek in het bos. Daar woont een oude dwerg. Deze dwerg geeft het team de opdracht om “iets” te gaan zoeken dat zich bevindt in de herberg. Onderweg werd de groep weer even afgeleid door de schaduwen, maar daar wordt nu snel en efficiënt mee afgerekend door de druïde. Eenmaal gearriveerd bij de herberg, is de groep alweer vergeten wat het precies was wat gezocht moest worden in de herberg.
Uiteindelijk hebben de magiërs door middel van “detect magic” een magische bol op de zolder van de herberg gevonden. Deze magische bol straalt kwade energie uit, maar het ergste is: het is een diamant die er kostbaar uitziet. Het team komt erachter dat als ze samenwerken de bol minder sterk wordt en als ze vijandig tegen elkaar zijn, dat de bol sterker wordt. Tot nu toe verliep de samenwerking goed, maar al snel wordt duidelijk dat dit snel kan omdraaien. Van af nu tot het einde staat slechte samenwerking centraal in het verhaal. De climax aan het einde is hier een zeer goed voorbeeld van en hier ga ik ook maar al te graag op in.

De groep heeft moeizaam de bron van het kwaad gevonden, namelijk de bol en deze mee naar buiten genomen. Op dit moment gaat nu van alles mis. De rogue steelt de bol, maar de elf-fighter krijgt de rogue te pakken en bedreigt hem met de dood door een zwaard op zijn keel te houden. Zij denkt namelijk dat de rogue de bol wil verkopen. Terwijl de clerk probeert alles te sussen is, de dwerg moe van al het gedoe en hij vertrekt. De bol wordt alsmaar krachtiger en krachtiger. De clerk en ranger hebben het eindelijk voor elkaar dat de rogue vrijgelaten wordt, waarop deze zich direct verstopt. Even lijkt het dat alles goed gaat komen, maar dan probeert de barbaar (die nog niet door heeft dat dit niet de bedoeling is) de rogue achterna te gaan. Hierop reageert de ranger door op de barbaar te schieten. Hoewel de pijl mist, valt de fighter de ranger aan om haar vriend te beschermen.
Hierdoor wordt de bol zo krachtig dat de clerk misselijk wordt van de kwade energie en even niet tot handelen in staat is. Er vindt nu een onderlinge strijd plaats waarbij de ranger aan het kortste eind trekt en het loodje legt. De clerk is net weer beter genoeg om dit mee te maken, valt op haar knieën en begint tot haar god te bidden. Ze wordt bijgestaan door de sorcerer, die zich bekeert tot haar geloof en mee bidt. Helaas worden hun pogingen teniet gedaan door de onderlinge strijd van de groepsleden, die de bol steeds krachtiger laat worden... De clerk raakt bewusteloos door de uitstraling en de sorcerer wordt direct aangevallen door de elf-strijder. Vervolgens wordt de clerk aangevallen door de barbaar. De eerste aanval weet de clerk af te weren; de tweede overleeft ze nog nèt. Door deze afleiding weet een NPC* gelukkig de bol te pakken en onschadelijk te maken. Hierdoor ontkomt de wereld gelukkig aan een totale verwoesting.

Conclusie van het spel: het team heeft bijna de wereld naar de ondergang geleidt. Het is de NPC die de wereld weet te redden, maar dat was niet te danken aan de spelers!!
Al met al was het een leuke chaos en is een volgende D&D sessie zeker de moeite waard!

* = Non Playing Character: een door de DM gespeelde rol.


Geschreven door: Martijn


Foto's


Het spel in voorbereiding. Iedereen kiest zijn of haar karakter, wat al de nodige discussie (en tijd) kost...

De plek in Friesland om gezellig een bord- en kaartspel te spelen.